Logopedia
Nasze Panie Logopedki - Pani Natalia Kamińska oraz Pani Ewelina Janusiewicz, w ramach działalności innowacyjnej będą publikowały dla Państwa wpisy zawierające informacje z zakresu logopedii.
Dzisiejszy wpis poświęcony jest etapom prawidłowego rozwoju mowy. Zachęcamy do uważniej lektury. :)
Rozwój mowy jest procesem bardzo złożonym. Każde dziecko rozwija się indywidualnie, jednak możemy przyjąć pewne normy:
Mowa dziecka kształtuje się już w brzuchu mamy. Dziecko odbiera bodźce i mowę z otoczenia, oswajając się z nią.
Około 2 miesiąca życia pojawia się głużenie, które jest jednakowe na wszystkich kontynentach, występuje także u dzieci niesłyszących. Głużenie charakteryzuje się wydawaniem przez niemowlę różnych dźwięków (gli,kli,aaa,ooo itd.). Okres ten jest przygotowaniem narządów artykulacyjnych do wydawania podstawowych dźwięków.
Około 6 miesiąca życia dziecko przechodzi w kolejną fazę rozwojową, a mianowicie w okres gaworzenia. Gaworzenie jest odruchem warunkowym i charakteryzuje się zamierzonym wydawaniem i powtarzaniem dźwięków. Na początku tego okresu pojawiają się pierwsze sylaby (ma, ta, ba, później: ma - ma, ta - ta, ba - ba), które dziecko powtarza wielokrotnie, ale nie przypisuje im konkretnego znaczenia.
Około pierwszego roku życia dziecko wymawia już pierwsze wyrazy (mama, tata, baba).
1-2 rok życia - Dziecko używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia niektóre spógłoski (p, b, m, t, d, n, k, ś, ź, ć) pozostałe zastępuje innymi. Wypowiada się jednowyrazowo np. kaka-kaczka, oć-chodź, be-niedobre itd. Naśladowanie odgłosów zwierząt (hau, miau, muuu) są także wyrazami dziecka.
3 rok życia - Trzylatek nie potrafi wyartykułować niektórych głosek, ale wie jak dana głoska powinna brzmieć i jest w stanie wyróżnić ją w wyrazie.
Tworzy dwuwyrazowe zlepki zdań np. „baba koko” – które w konkretnej sytuacji są komunikatywne dla odbiorcy. Wraz z biegiem rozwoju, zlepki wyrazowe przekształcane są w równoważniki zdań.
4-6 rok życia - Pojawiają się kolejne głoski:
-ok. 4 roku życia s, z, c, dz
-ok. 5 roku życia sz, ż, cz, dż
-ok. 6 roku życia pojawia się głoska r
Dziecko idące do szkoły powinno mieć już zakończony proces kształtowania się mowy.
Jeżeli rozwój mowy dziecka nie przebiega zgodnie z przyjętymi normami, konieczna jest wizyta u logopedy.